مریم ضیغمی محمدی | شهرآرانیوز، «مسعود اطیابی» در سالهای اخیر توانسته است رگ خواب مخاطب را بهخوبی بشناسد، با تولید فیلمهای کمدی تماشاچی را به سالن سینما بکشد، از او خنده بگیرد و در گیشه هم خوب بفروشد؛ از «شرط اول» و «خروس جنگی» گرفته تا «تگزاس»، «دینامیت»، «انفرادی»، «کامیون» و این اواخر «جادوگر» در شبکه نمایش خانگی. اطیابی در شرایط بحرانی جامعه و اوضاع اقتصادی سینما به خواسته شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران برای اکران «بخارست» پاسخ مثبت داده است تا ۲ ساعتی تماشاچی را شاد کند. گفتوگوی شهرآرانیوز با «مسعود اطیابی» درباره تولید «بخارست» و وضع بحرانی اکران برای این فیلم است.
قصد ساخت مینیسریالی را با «حمزه صالحی» داشتیم، ولی درگیر کار دیگری شدم و تولید عقب افتاد. اواخر سال گذشته برای فیلمنامه «تقاطع روزولت» درخواست پروانه ساخت دادیم و موافقت شد، اما بعد از یک هفته شورای پروانه ساخت بنا به دلایلی توصیه کرد بهدلیل مضمون کار، فیلم دیگری را جایگزین کنیم. پیشتولید کار را شروع کرده بودیم و با بازیگران قرارداد بسته شده بود و امکان جابهجایی آنها را نداشتیم. بنابراین از آقای «صالحی» درخواست کردیم فیلمنامه سریال را به فیلم سینمایی تبدیل کند و اینگونه شد که «بخارست» شکل گرفت.
واقعیتش زیاد به گیشه نگاه نمیکنم، زیرا تعریف گیشه درباره بازیگری چیز دیگری است. بارها اتفاق افتاده است بازیگرانی که فکرش را هم نمیکردیم، توانستند مخاطبان زیادی را جذب کنند و برعکس. از این رو چند سالی است که روی بازیگران گیشه نمیتوان حساب باز کرد. اکنون قصه و ترکیب بازیگران در کنار هم برای مخاطب جذابیت به وجود میآورد. اساسا بازیگر خوب و مناسب داشتن کار سختی است و شانس زیادی میخواهد که خوشبختانه در چند اثر اخیرم از این بابت شانس داشتم.
با «پژمان جمشیدی» قرارداد بسته بودیم و بعد فکر کردیم کنار او چه بازیگرانی باشند. چند نفری را مدنظر داشتیم که با توجه به سوابق بازیگری «حسین یاری» فکر کردیم همراهی خوبی با «پژمان جمشیدی» به وجود میآید و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و بقیه بازیگران نیز به تناسب نقشها انتخاب شدند.
بیشتر به درخواست شورای صنفی اکران و شورای مرکزی سینماداران فیلم را اکران کردیم. تعداد زیادی از سالنهای سینما در حال تعطیلی است و کارکنان در حال بیکارشدن هستند. خواستیم با اکران این فیلم شوکی به سینما وارد شود. اگر «بخارست» در اوضاع عادی اکران شده بود، شک نکنید که با یک افتتاحیه خیلی خوب میتوانست شروع کند، ولی اکنون با وضعی مواجه هستیم که ترکیبی از بحرانها برای سینما وجود دارد، امکان تبلیغات کم شده است و فضای مجازی علیه برخی مسائل و تبلیغات است. مردم از این وضعیت خیلی نگران هستند و حال خوبی ندارند. وقتی حال آنها خوب نیست، سخت است بتوانی جذبشان کنی. با این حال فکر میکنم در اکران با روند رو به رشدی روبهرو هستیم و جذب مخاطب خواهیم داشت. اندکاندک تبلیغات را شروع میکنیم و مخاطب را متوجه اکران فیلممان میکنیم، اگرچه قطعا اندکی وضعمان متفاوت میشود. الان بیشترین فروشمان در گیشه و کمترین خرید بهصورت خرید آنلاین است، چون تماشاگر از اکران «بخارست» بیاطلاع است و در سالن سینما، فیلم را برای تماشا انتخاب و دیگران را هم مطلع میکند. امیدوارم حال مردم در این اوضاع با تماشای فیلم خوب شود و «بخارست» بتواند لحظاتی مفرح برایشان به وجود آورد.
نه، اینگونه نیست. همهچیز دست خداست. درباره فیلم «بخارست» هم اشاره کردم که به خواست دوستان، فیلمم را اکران کردم. در اکران هم وضعیت رو به رشد است. نسبت به هفته گذشته پیشبینی میکنم که این هفته دوبرابر تماشاچی داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
فیلمهای سینمایی که در ۷ روز گذشته تماشاگر بیشتری داشتند | «بخارست» در صدر